راهنمای کامل چراغ‌های هشدار دهنده روی داشبورد

مفهوم چراغهای هشداردهنده مهم در خودرو

اتومبیل‌های قدیمی‌تر تنها چند چراغ هشدار دهنده در جلو آمپرشان وجود داشت که تقریبا همه ما با آن‌ها آشنایی داشتیم.
اما امروزه با آمدن اتومبیل‌های پیشرفته‌تر با امکانات بیشتر تعداد این علامت‌ها افزایش چشمگیری یافته و اکثریت با این علامت‌ها آشنایی ندارند.
در این مطلب می‌خواهیم شما را با تمامی علامت‌های عمومی هشدار دهنده پشت آمپر خودرو‌ها آشنا کنیم.

علامت‌های هشدار دهنده دیگر فقط برای اعلام وضعیت فنی اتومبیل نظیر فشار روغن، دمای موتور، وضعیت باطری و غیر نشان نمی دهند.
بلکه هشدار‌هایی نظیر یادآوری کمربند ایمنی، اطلاع از وضعیت باد لاستیک‌ها، اعلام کثیف بودن فیلتر‌هوا و خیلی علائم دیگر را شامل می‌شوند.

چراغ چک

(The check engine light)

همه خودروهای جدید مجهز به سیستم ثبت خطای OBD-II هستند که در سرتاسر خودرو‌ها با سنسورهای مختلف ارتباط دارد.
وقتی چراغ چک روشن می‌شود معناهای مختلفی می‌تواند داشته باشد.
چیزی حدود 4000 کد مجزا برای OBD2 وجود دارد که قابل ذخیره شدن است.
دستگهای مخصوصی هستند که به پورت OBD2 در زیر داشبورد متصل می‌شوند و می‌توانند کد‌ها را بخوانند یا آن‌ها را پاک کنند.
کدهای خطا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کدهای غیر فعال
  2. کدهای فعال

کدهای غیر فعال به آنهایی می‌گویند که در گذشته ثبت شده‌اند ولی اکنون مشکلی محسوب نمی‌شوند در حالی که کدهای فعال مربوط به مشکلات فعلی اتومبیل شما هستند.
کد‌ها به سه دستی کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از کدهای B ( بدنه) کدهای C (شاسی) و کدهای P (انتقال قدرت) می باشد و کنترل اشکال در عملکرد سیستم می باشد.

کدهای P0440 OBD-II کنترل عملکرد کار موتور

کدهای P0440 کنترل گاز های خروجی

چراغ سرویس موتور

(The service engine light / Maint Reqd light)

روشن شدن این چراغ به معنای نزدیک شدن شما به سرویس‌های دوره‌ای خودرویتان را نشان می‌دهد.
در بعضی خودرو‌ها فقط با بالا رفتن کارکرد موتور این چراغ روشن می‌شود ولی در بعضی دیگر از خودروها پس از سنجش شاخص‌های مهمی مثل فشار روغن، دمای موتور روشن می‌شود و شما را راجع به تعویض روغن یا انجام سرویسهای احتمالی دیگر مطلع می‌سازد.
در اکثر خودرو‌ها می‌توانید این چراغ را نادیده بگیرید یا آن را به صورت دستی ریست نمایید.
هنگامی که خودروی خود را برای به تعمیرگاه های مجاز برای سرویس می‌برید باید این چراغ را برای شما ریست کنند.
اگر پس از روشن کردن خودرو این چراغ 10 ثانیه روشن بماند و سپس خاموش شود معمولا به معنای این است که شما 500 مایل(کیلومتر 804.672) دیگر تا سرویس بعدی فاصله دارید.

اگر به مدت 10 ثانیه چشمک بزند معمولا به معنیست که شما یکی از سرویس‌های دوره‌ای را بدون اینکه انجام دهید رد کرده‌اید. (بیش از حد مجاز)

چراغ هشدار مشکل برقی

The electrical fault light

این چراغ هشدار دهنده در هر خودرویی متفاوت است اما معمولا به شکل یک باطری است.

هنگام روشن کردن خودرو شاهد خاموش و روشن این چراغ هستید بخشی از سیستم تست خودکار خودرو توسط شارژ خودش می باشد.

ولی اگر این چراغ روشن بماند به معنای این است که سیستم شارژ برقی به درستی عمل نمی‌کند.

اگر دینام به مشکل بخورد یا تسمه آن معیوب شود نمی‌تواند به درستی وظیفه خود را انجام دهد.

روشن شدن این چراغ زمانی است که شارژ باطری به درستی انجام نشود.

چراغ اخطار ترمز1

Brake warning light 1

بیشتر اتومبیل های امروزی چراغ اخطار ترمز در دارند.
هدف از روشن شدن این چراغ اینست که به شما اخطار میدهد سیستم ترمز شما اشکالی به وجود آمده است.
اگر این چراغ روشن شد به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید تا معنای آن را درک کنید.
مثلا بالا بودن ترمز دستی باعث روشن شدن این چراغ می‌شود که در این مواقع بوی لنت سوخته به مشام شما می‌رسد.
در صورتی که سطح مایع روغن ترمز در سیلندر اصلی کمتر از حد نرمال باشد نیز این چراغ روشن می‌شود.
هر خودروسازی استاندارد مخصوص به خود را برای این چراغ دارد.

چراغ اخطار ترمز1

Brake warning light 1

بیشتر اتومبیل های امروزی چراغ اخطار ترمز در دارند.
هدف از روشن شدن این چراغ اینست که به شما اخطار میدهد سیستم ترمز شما اشکالی به وجود آمده است.
اگر این چراغ روشن شد به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید تا معنای آن را درک کنید.
مثلا بالا بودن ترمز دستی باعث روشن شدن این چراغ می‌شود که در این مواقع بوی لنت سوخته به مشام شما می‌رسد.
در صورتی که سطح مایع روغن ترمز در سیلندر اصلی کمتر از حد نرمال باشد نیز این چراغ روشن می‌شود.
هر خودروسازی استاندارد مخصوص به خود را برای این چراغ دارد.

چراغ اخطار ترمز 2

Brake warning light 2

اگر خودروی شما مجهز به ترمز ABS باشد چراغ دومی مربوط به ترمز ABS دارید.
اگر این چراغ روشن شد فورا خودرو خود را نزد متخصص ببرید تا آن را بازدید کند.
روشن شدن این چراغ به معنای این است که کامپیو‌تر(ECU) خطایی ABS را در سیستم پیدا کرده است.
و شما باید برای رفع این خطا به نمایندگی های مجاز خودرو خود مراج کنید.
یکی از مشکلات ممکن است که روی سنسور هاAPS گرد و غبار نشسته یا روی یکی از سنسور‌ها باشد، یا به با عوض کردن کل یونیت ABS باشد که بسیار پر هزینه می باشد.
در هر صورت هنگامی که این چراغ روشن می‌شود به این معناست که ABS خودروی شما از کار افتاده و سیستم ترمز شما مانند یک خودروی دهه 70 میلادی شده می باشد.
به خاطر داشته باشید که این چراغ معمولا هنگامی که استارت می‌زنید روشن شده و چند ثانیه بعد خاموش می‌شود.
اگر این چراغ چشمک زد یا به هر طریق دیگری توجه شما را به خودش جلب کرد حتما به آن توجه کنید.
چراغ ABS چشمک زن نشاندهنده مشکل جدی‌تر است.
در بعضی موارد ممکن است معنای آن این باشد که خودروی شما اصلا هیچ ترمزی ندارد.

چراغ هشدار مایع خنک کننده (آب رادیاتور)

Coolant warning light

این چراغ معمولا به هشدار سطح مایع خنک کننده می باشد.

روشن شدن به معنای اینست که سطح مایع خنک کننده در رادیاتور کم است و باید آن را پر کنید.

البته اگر موتور گرم بود هرگز در رادیاتور را باز نکنید.

برای پر کردن یا از مایع خنک کننده مخصوص که از قبل با آب مقطر ترکیب شده استفاده کنید یا از آب مقطر خالص.

آب لوله کشی شهر داخل رادیاتور نریزید زیرا باعث جرم گرفتن و بستن شدن و رسوب می‌شود.

ترکیب مناسب مایع خنک کننده نقش ضد یخ در زمستان و ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی در تابستان را ایفا می‌کند.

چراغ اخطار روغن موتور

Oil warning light

به طور معمول این چراغ زمانی روشن می‌شود که فشار روغن شما بیش از حد پایین باشد.

کمبود فشار روغن یک مشکل جدی می باشد و اگر با روشن بودن این چراغ به رانندگی خود ادامه دهید سرانجام موتور خودروی شما از کار می‌افتد.

عواملی که در پایین اومدن فشار روغن نقش دارد می‌توان به خرابی پمپ روغن، مسدود شدن فیلتر‌ روغن یا کمبود خود روغن موتور اشاره کرد.

در هر صورت باید سریعا برای رفع این عیب اقدام کنید.