شرکتهای ایرانی تولید کننده روغن موتور را کمی بیشتر بشناسیم

تولید و عرضه روانکار‌ها و فرآورده‌های نفتی و غیرنفتی، در زمینه پالایش و تولید روغن موتور، روغن‌های صنعتی، روانکار‌ها، ضدیخ، گریس و سایر فرآورده‌های نفتی

هم اکنون ارزش شرکت نفت ایرانول بر اساس ارزش سهام در بورس ۱۸۹۰میلیارد تومان و نفت سپاهان ۱۱۰۸میلیارد و نفت بهران ۲۷۴۳میلیارد تومان می‌باشد.

شرکت نفت بهران

شرکت نفت بهران در سال ۱۳۴۱ با نام شرکت تولید و تصفیة روغن (سهامی عام) در ادارة ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تازمان پیروزی انقلاب، این شرکت محصولات خود را تحت آرمESSO و با نامهای تجاری کمپانی EXXONآمریکا، به بازار عرضه می‌نمود.

در پی قطع رابطه با آمریکا مدیریت شرکت در اختیار کارکنان ایرانی قرار گرفت و کلیة سهام کمپانی EXXONکه بالغ بر ۲۵ درصد کل سهام شرکت بود به بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی تعلق گرفت. درتاریخ ۱۲/۹/۱۳۶۳ نام شرکت به پالایش روغن تهران (سهامی عام) و مجدداً در مورخه ۴/۲/۱۳۷۰ نام شرکت به شرکت نفت بهران (سهامی عام) تغییر یافت.

بهره برداری از پالایشگاه شرکت نفت بهران از سال ۱۳۴۷ باتولید ۳۰هزار تن روغن در سال آغاز گردیده که در سال ۱۳۶۸ ظرفیت تولید به ۱۰۵ هزارتن روغن، سه هزار تن پارافین و ۱۵۰۰ تن ضدیخ اصلاح گردید. درسال ۱۳۷۲ طرح توسعه واحد موم گیری راه اندازی شد.

درسال ۱۳۷۳ راه اندازی و بهره برداری از واحد سه هزار تنیتولید پارافین واکس انجام گرفت. درسال ۱۳۸۰ مجوز ضدیخ به میزان ده هزارتن و مجوز روغن به میزان ۱۵۰ هزارتن در سال افزایش یافت.

درآغاز سال ۱۳۷۸ گواهینامه استاندارد ISO ۹۰۰۲، برای تمام محصولات شرکت نفت بهران، توسط سازمان گواهی دهنده بین المللی SGS YARSLEY صادر گردید.

شرکت در سال ۱۳۸۲ موفق به اخذ گواهینامه ISO ۹۰۰۱: ۲۰۰۰ در صنعت روغن گردید.

این شرکت محصولات خود را با نامهای تجاری مختلف به بازار عرضه می‌نماید.

بعنوان مثال روغنهای موتور دیزل این شرکت بانام های بهران شهاب، بهران آذرخش و بهران ساحل در بازار وجود دارد.

پالایشگاه شرکت در سال ۱۳۴۱ حدود ۱۹ نوع روغن موتور و روانساز، ۵ نوع گریس و یک نوع حشره کش را به بازار عرضه نمود. ظرفیت این پالایشگاه در آن سال برابر ۲۰ هزار تن انواع روغن موتور، ۲ هزار تن گریس، ۲ هزار تن پارافین جامد و مقداری حشره کش بوده‌است.

 شرکت نفت پارس

شرکت نفت پارس درتاریخ ۱۵ آذرماه ۱۳۳۷ تحت شماره ۶۳۸۸ در اداره ثبت شرکت‌ها ومالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.

براساس ماده یک اساسنامه نوع شرکت سهامی عام بوده و شرکت ازسال ۱۳۴۶ در سازمان بورس اوراق بهادارتهران پذیرفته شده است.

شرکت نفت پارس در زمینه تولید انواع روغنهای صنعتی و موتوری، روغنهای دنده، گریس، روغن ترمز، ضدیخ، پارافین و روانکارهای دریایی فعالیت داشته و موفق به دریافت گواهینامه‌های بین المللی مدیریت تضمین کیفیت ISO۹۰۰۲ و مدیریت زیست محیطی ISO-۱۴۰۰۱ گردیده است.

این شرکت از سال ۱۳۷۳با همکاری گروه SHELL بین الملل و تحت لیسانس این شرکت، اقدام به تولید انواع روانکارهای دریایی نموده و قسمت اعظم نیاز ناوگان شرکتهای کشتیرانی ایران و شرکت ملی نفتکش را تامین می‌نماید.

شرکت نفت پارس از بزرگ‌ترین تولید کنندگان گریس در کشور بوده و با تولید انواع گریس نیاز طیف وسیعی از صنایع مختلف را برآورده نموده است.

درسال ۱۳۸۰ شرکت پارس و شل (سهامی خاص) تأسیس گردیده که ۵۱ درصد سهام آن متعلق به نفت پارس و ۴۹ درصد متعلق به شرکت شل می‌باشد.

این شرکت محصولات خود را با نامهای تجاری مختلف به بازار عرضه می‌نماید.

بعنوان مثال روغنهای موتور دیزل این شرکت بانامهای پارس پاسارگاد، پارس هامون، پارس هیرمند و پارس تراکتور در بازار وجود دارد.

پیشرو در تولید انواع روغنهای پایه، روغن موتور و صنعتی، اسلاک واکس، فورفورال اکستراکت، پترولاتوم، برایت استاک در ایران است. روغنهای هیدرولیک، دنده صنعتی، توربین، کمپرسور، گردشی، روغنهای انتقال حرارت، روغن‌های صنعتی تولیدی این شرکت می‌باشد.

 شرکت نفت ایرانول

شرکت نفت ایرانول (سهامی خاص)، تولیدکننده انواع روغنهای پایه، روغن موتور و صنعتی، اسلاک واکس، فورفورال اکستراکت، پترولاتوم، برایت استاک و ضدیخ در ایران است.

درراستای خصوصی سازی شرکتهای دولتی، در زمستان ۱۳۸۱ پالایشگاههای روغن سازی تهران و آبادان از بدنه شرکت ملی نفت ایران جدا شده و با نام شرکت نفت ایرانول فعالیت خود را آغاز نمود.

واحد روغن سازی پالایشگاه تهران با داشتن واحدهای آسفالت گیری توسط پروپان و هیدروژناسیون، پیشرفته‌ترین و مجهز‌ترین واحد روغن سازی کشور به همراه پالایشگاه روغن سازی آبادان با قدمت ۵۴ ساله، جمعا با امکان تولید بیش از ۴۰% روغن پایه کشور در سال، با دسترسی به اروند رود، توانمندی صادراتی این شرکت را توسعه بخشیده است.

شرکت نفت ایرانول محصولات خود را با نام تجارتی ایرانول عرضه می‌نماید.

تولید کننده روغن‌های صنعتی، روغن موتورهای بنزینی، دیزلی، روغن‌های دنده خودرو، روغن موتور سیکلت، روغن موتور ویژه و دریایی، گریس، محصولات پایه (اسلک واکس، پارافین، اکستراک و روغن پایه SOC-500)، ضد یخ – ضد جوش از جمله محصولات این شرکت می‌باشد.

شرکت نفت سپاهان

از ابتدای سال ۱۳۸۱، ‌ واحد روغن سازی پالایشگاه اصفهان، در راستای خصوصی سازی دولت به صندوق بازنشستگی و پس انداز کارکنان صنعت نفت واگذار شد و پس از آن با نام شرکت نفت سپاهان ادامه فعالیت می‌دهد.

این شرکت پس از تشکیل با داشتن بالا‌ترین رشد تولید یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان روغن پایه و روغن موتور در خاورمیانه محسوب می‌گردد.

از جمله دیگر تولیدات این شرکت که مقادیر زیادی از آن بعلت مازاد بر مصرف بودن کشور به خارج صادر می‌شود، می‌توان روغن پایه، اکسترکت، واکس‌های نفتی و پارافین را نام برد.

دریافت گواهینامه‌های ایزو در سریهای 9000 و 14000 و 18000، OHS-AS از مهم‌ترین اقدامات این شرکت در استقرار نظام مدیریتی کیفیت، حفاظت از محیط و ایمنی و بهداشت بوده است.